Realizace záměrů a cílů
Vzdělávací nabídka je dětem předkládána v podobě integrovaných bloků, které rozvíjejí jejich schopnosti, dovednosti, návyky, postoje i hodnoty a rozšiřují jejich poznání. Třídní vzdělávací program vychází z ŠVP jednotlivých škol, charakteristiky třídy a konkrétní vzdělávací nabídky v rámci integrovaných bloků
a témat.
Odpovídá zaměřením, úrovní, náročností, potřebám, možnostem
a zkušenostem dětí ve třídě. Vychází z pedagogických evaluačních činností.
Je otevřený, postupně dotvářený, měnitelný. V souladu s ŠVP učitelky tvoří třídní vzdělávací programy. Rozpracovávají hlavní témata, stanovují si cíle, metody
a formy práce s ohledem na věkovou skupinu, se kterou pracují. Aplikují výchovné metody včetně individuální práce s dětmi se specifickými potřebami.
V tématických plánech je zahrnuto plnění průběžných specifických cílů z pěti oblastí:
- Dítě a jeho tělo – lidské tělo, jeho části, vývoj a změny, zdravé životní návyky, ochrana zdraví, sebeobsluha, věci kolem nás.
- Dítě a psychika – dorozumívání mezi lidmi, předměty a jejich vlastnosti, prostorové pojmy a souvislosti, číselné a matematické pojmy, elementární časové pojmy, lidé a jejich vlastnosti, přirozená různost lidí, individualita
- Dítě a ten druhý – vztahy mezi lidmi, rodina, vztahy mezi dětmi v kolektivu, pravidla vzájemného chování
- Dítě a splečnost – společenská role, pravidla vzájemného styku, práce, pracovní činnosti a role, kultura a umění, prostředí, lidové zvyky, tradice, výtvarné a dramatické umění, svět hudby, rozmanitost lidského světa.
- Dítě a svět – příroda živá a neživá, prostředí, kde dítě žije, přírodní jevy a děje, látky a jejich vlastnosti, životní prostředí a jeho ochrana, věda a technika.
Jak pracujeme u nás v mateřské škole:
- při výchovně vzdělávací práci vycházíme ze školního vzdělávacího programu
- tvoříme třídní vzdělávací programy, které vycházejí z konkrétní vzdělávací nabídky
- v rámci integrovaných bloků a témat
- aplikujeme výchovné metody včetně individuální práce s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami (děti s odloženou docházkou, integrované, nadané)
- snažíme se vytvořit ve třídě a škole příjemnou atmosféru, kde se dítě cítí dobře
- a v bezpečí
- dáváme dětem možnost vyjádřit své myšlenky, postoje, pocity a názory
- dáváme dětem možnost vybrat si činnosti, materiál, pomůcky, vlastní řešení
- umožňujeme dětem ukončit činnost
- reagujeme na potřeby dětí, respektujeme individuální zvláštnosti a schopnosti dětí
- rozvíjíme dovednosti, vědomosti a schopnosti dětí dle jejich možností
- dáváme dětem prostor k samostatnosti
- provádíme společné hodnocení s dětmi, dáváme jim možnost hodnotit vlastní práce
- vedeme děti k respektování a dodržování společných pravidel
- využíváme konkrétních situací (i nepředvídatelných) k plnění cílů, jsme tvořivé, nápadité a umíme improvizovat
- průběžně vyhodnocujeme průběh i výsledky výchovné práce, zjištěné informace
- a výsledky dále používáme
- využíváme nových poznatků a neustále se vzděláváme
- máme odpovídající vzdělání pro práci s dětmi.